Materiály pro předškoláky
Rozvoj grafomotorických dovedností
Rozvoj grafomotorických dovedností je v předškolním věku nesmírně důležitý, je jedním z předpokladů školní úspěšnosti dítěte. Grafomotorická cvičení pomáhají rozvinout motoriku jemného svalstva ruky a psychické funkce potřebné pro psaní a kreslení, souhru ruky a oka, vnímání prostoru v souvislosti se směrem vedení tahu.
Grafomotorické dovednosti se zaměřují také na uvolnění ruky, správný úchop psacího náčiní, správné sezení a držení celého těla. Tato cvičení jsou nejen dobrým ukazatelem dominance ruky (laterality), ale i její nevyhraněnosti. Proto, pokud si nejste jisti, zda je dítě pravák či levák, doporučujeme vyšetření laterality v pedagogicko – psychologické poradně.
Ve videu Vám přiblížíme základní cviky na uvolnění ruky, průpravné grafomotorické cviky i nápady na procvičování jemné motoriky, doprovázené jednoduchými říkankami, které zvládnete se svými dětmi i v pohodlí domova.
Odkaz pro stažení pracovních listů
Rozvoj matematických dovedností
V této kapitole se společně podíváme na pár aktivit, které by vám mohli pomoci v matematice, tak, abyste se vůbec nebáli přijít do 1. třídy. Všechny aktivity, které si ukážeme můžete trénovat doma s rodiči.
Odkaz pro stažení pracovních listů
Čtenářská gramotnost
Dítě by před vstupem do 1.třídy mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní
dovednosti:
• vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
• mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.
• mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek
aj.)
• rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
• má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
• přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho
pravidla
• pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem)
• používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)
• spolupracuje ve skupině.