Školní poradenské pracoviště
Výchovná poradkyně: Mgr. Jana Kudličková - 1. stupeň
Mgr. Iveta Adamcová - 2. stupeň
Kariérová poradkyně: Mgr. Petra Hanáková
Metodik prevence: Mgr. Bc. Karin Šulcová - 1. stupeň
Mgr. Petra Hrubá - 2. stupeń
Školní psycholog: pozice dočasně není obsazena
Speciální pedagožky: Mgr. Jana Kudličková, Mgr. Leona Venerová, Mgr. Iveta Adamcová, Mgr. Vlastimila Sládečková
Asistentky pedagoga: viz seznam zaměstnanců
Školní asistentka: pozice dočasně není obsazena
Školní poradenské pracoviště (ŠPP) na naší ZŠ zajišťuje poskytování a koordinaci preventivních, pedagogických a poradenských služeb přímo na škole.
ŠPP je tvořeno výchovnou poradkyní, kariérovou poradkyní, metodikem prevence, speciálními pedagožkami a logopedkami a asistentkami pedagoga.
Všichni členové týmu ŠPP spolu spolupracují a jejich činnosti se vzájemně prolínají, rovněž úzce spolupracují s pedagogy ZŠ a MŠ, vychovatelkami ŠD a poradenskými zařízeními (OPPP, SPC).
S veškerými informacemi poskytnutými v rámci činnosti ŠPP je nakládáno v souladu se zákonem č.101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
Školní poradenské pracoviště poskytuje bezplatné poradenské a konzultační služby žákům, jejich rodičům a pedagogům. Snaží se pomáhat jim při zvládání a řešení výchovných, vztahových a výukových potíží.
Podmínkou pro poskytnutí školní poradenské služby nezletilému žákovi je informovaný souhlas jeho zákonných zástupců.
Hlavní cíle Školního poradenského pracoviště
Poskytovat kvalitní poradenské služby učitelům, žákům i jejich rodičům v následujících oblastech:
• Výchova a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
• Péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem
• Problémy se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence
• Kariérové poradenství – profesní orientace žáků
• Prevence rizikových jevů a závadového chování
Pro letošní školní rok jsme si stanovili tyto priority:
• Metodická podpora učitelů a asistentů pedagoga v práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
• Spolupráce se zákonnými zástupci žáků s výchovnými a výukovými problémy a žáků se SVP
• Zaměření se na vztahové problémy ve třídách
Další cíle a úkoly:
• pracovat se všemi subjekty školy a vytvořit tak širokou základnu primární prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů
• sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření a realizaci
• aplikovat novou koncepci kariérového poradenství
• připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
• vybudovat příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností a přijímání sociálních odlišností na škole
• posílit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování
• prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů
• poskytovat metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání do školních vzdělávacích programů
• prohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči
• integrovat poradenské služby poskytované školou se službami školských poradenských zařízení (zejm. pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče) a s úřady práce
Program poradenských služeb
Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na:
a) poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
b) sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
c) prevenci školní neúspěšnosti,
d) kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
e) podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
f) podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
g) průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
h) včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
i) předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
j) průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
k) metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
l) spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
m) spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
Škola zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole, který zahrnuje popis a vymezení rozsahu činností pedagogických pracovníků, preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování.
Pedagogičtí pracovníci se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků.
Škola spolupracuje se školským poradenským zařízením také v oblasti dalších služeb zajišťovaných pro žáky.