Projekt Holocaust

15.03.2022 14:12

V historii jsou okamžiky velkých vítězství i slavných údálostí. A pak jsou zde také události, které přinášejí bolest, nepochopení nad lidskou krutostí, temné a odvrácené stránky dějin. A přesto (či právě proto) je třeba o nich mluvit, osvětlovat je, snažit se je nejak uchopit, když už jim nedokážeme plně porozumnět.

Mezi ty nejtemnější patří holocaust, šoa, snaha o vyvraždění židovského národa. 23. února jsme věnovali pět vyučovacích hodin nad rámec dějepisu. Po základním vymezení pojmu byl celý projektový den rozdělen do tří částí: viníci, oběti a ti, co nemlčeli. V první části jsme analyzovali typické výmluvy vysokých nacistů. Z pohledu obětí jsme si přečetli příběh Samuela Willenberga, který jako jeden z mála přežil vyhlazovací tábor Treblinka. Následně jsme prožívali básně lidí, kteří prošli koncetračními tábory - jednak výtvarně, jednak prostřednictvím živých obrazů. Ve třetí části jsme pracovali si dokumentem o Nicholasovi Wintonovi, který zachránil více jak 600 židovských dětí z Československa. Celým projektovým vyučováním se nám jako červená niť linuly příběhy skutečných dětí a mladých lidí - každý žák představoval jednu konkrétní osobu a na konci se dozvěděl, jestli jeho osoba přežila či zemřela - a to za jakých okolností.

Věřím, že téma v žácích devátého ročníku zanechalo stopu a snad se i vynořily otázky a touha dozvědět se víc.

 

Dana Truksová

Fotogalerie: Projekt Holocaust